Photokina 2016 – eerste indrukken

Keyvisual photokina 2016

Na er jaren over te denken ben ik afgelopen week op woensdag 21 september eindelijk eens naar Photokina in Keulen geweest. Lekker luxueus met de ICE. Photokina is dé beurs voor apparatuur en materiaal voor de fotografie industrie en wordt elke 2 jaar in Keulen gehouden.

Enkele aangename verrassingen waren de aanwezigheid van Kienzle met nieuw verkrijgbare vergroters (inclusief een 8×10 inch versie), samen met Heiland; de Adox/Foto Impex stand waar deze woensdag ook CineStill Film aanwezig was; de aanwezigheid van Bergger (ondanks de onzin dat zij naast Ilford de enige onafhankelijke film producent zijn) en Rollei film op één stand met Macodirect, waar ook nog een nieuwe ontwikkeling van daglicht tanks voor 4×5 en 8×10 inch vlakfilm te zien was van Punto Foto. Daarnaast kwam ik ook een kleine Italiaanse fotochemie fabrikant tegen: Bellini Foto, en een interessante Palette Gear presentatie. Verder veel mooi inkjet-papier gezien zoals bij Hahnemühle en Washi papier van de Awagami fabriek in Japan.

Kienzle C252
Kienzle C252

Ik was zeer teleurgesteld wat betreft de presentie van de 3 grote film producenten. Kodak Alaris had enkel een magere aanwezigheid voor hun commerciële papier, Fujifilm was alleen bezig met Instax en alleen in een vage set-up waren een paar filmrollen te zien, en het ergste is dat Ilford Photo helemaal geen aanwezigheid heeft: enkel hun naamgenoot (Ilford) was aanwezig met hun digitale producten. Nu is Ilford Photo recentelijk van eigenaar gewisseld, maar een kleine aanwezigheid had naar mijn mening zeker geen probleem moeten kunnen zijn en de vele zichtbare film liefhebbers veel plezier gedaan.

Wat betreft hardware fabrikanten heb ik me geconcentreerd op de kleinere, minder bekende fabrikanten. De grote camera fabrikanten waren uiteraard ook aanwezig, maar die informatie krijg je toch wel via andere kanalen en de stands zijn aardig populair.

Verder viel me op dat er wel héél véél Chinese bedrijven zijn die allemaal statieven, filters, dolly’s, studioflitsers, etc produceren. Duidelijk is ook dat de (100 mm) filter markt is opgemerkt door meerdere bedrijven. Lee en HiTec zijn niet meer de enigen; meer bedrijven, inclusief uiteraard verschillende Chinese, produceren deze filters en filter houders.

Photokina is groot, en enkel als je een specifiek doel hebt en slechts bij enkele stands goed in gesprek wilt gaan kun je dit makkelijk in een dag doen. Mocht je er een degelijk journalistiek verslag van willen maken gaat je dit simpelweg niet lukken. Volgende keer, in 2018, worden dat dus zeker twee dagen. Het bezoeken van Photokina was zeker de moeite waard, en in gesprek gaan met vooral de kleinere leveranciers zoals Kienzle is erg leuk.

Voor meer informatie over welke stands ik bezocht en wat me daar interesseerde check het volgende bericht.